Do pociągów i tramwajów (przejazdowe, stacjonarne)
Myjnia jest zautomatyzowanym urządzeniem szczotkowym. Przeznaczona jest do przejazdowego mycia taboru kolejowego lub tramwajowego o dowolnej długości i ilości wagonów.
Proces mycia odbywa się podczas przejazdu składu pomiędzy kolejno ustawionymi modułami myjącymi. Kompletny system może składać się z różnego rodzaju modułów szczotkowych oraz dodatkowych:
Charakterystyka techniczna:
- Moduł szczotki pionowej myjącej boczne powierzchnie pudła wagonu.
- Moduł szczotki skośnej myjącej górne i/lub dolne krawędzie.
- Moduł szczotki do mycia okien (wchodzącej w zagłębienia w pudle wagonu).
- Moduł jezdny szczotek myjących przód i tył składu (krótkie szczotki, zajmujące pozycję poziomą-poprzeczną podczas mycia). Przy chwilowo zatrzymanym składzie, moduł porusza się unosząc odpowiednio szczotki myjące.
- Moduł mycia chemicznego (jeden lub dwa: dla chemii kwaśnej i zasadowej, montowany zazwyczaj, jako jeden z pierwszych elementów składowych).
- Moduł zraszania (przy wjeździe: latem schładza wagony, a zimą przyspiesza ich ogrzanie).
- Moduły spłukiwania oraz woskowania.
- Moduł mycia podwozia.
- Moduł suszenia.
- Obieg zamknięty wody.
- Systemy uzdatniania wody (zmiękczanie i demineralizacja metodą odwróconej osmozy) dla końcowego płukania.
Myjnia jest tak zorganizowana by zapewnić całkowicie automatyczne pociągów wjeżdżających z jednego kierunku oraz zgodnie z założeniami i dla zadanych typów pociągów. Nie jest wymagana obecność obsługi dla zarządzania pracą myjni.
Pociąg przejeżdża podczas mycia przez myjnię z prędkością ok. 3 km/godz. Po zakończeniu szczotki i pompy wyłączają się i po krótkim czasie opóźnienia przechodzą do stanu gotowości do następnego cyklu.
Przejazd przez zatrzymaną myjnię bez uruchamiania procesu mycia jest możliwy z prędkością maksymalnie do 25 km/godz.
Elementy konstrukcyjne myjni są wykonane ze stali nierdzewnej lub galwanizowanej. Elementy układu wodnego ze stali kwasoodpornej. Zalecamy by elementy były mocowane na sztywnych konstrukcjach nośnych, a nie były samonośne. Dzięki temu możliwa jest dokładniejsze kontrola i sterowanie oraz są trwalsze w eksploatacji.
Zamontowane szczotki zajmują dwie pozycje w stosunku do powierzchni bocznych pociągu:
- pozycja robocza: szczotki dotykają powierzchni;
- pozycja spoczynkowa: szczotki odsunięte. System zabezpiecza szczotki przed przypadkowym uszkodzeniem skrajni taboru. Szczotki pozostaną w pozycji spoczynkowej w przypadku gdy system nie pracuje lub w przypadku uszkodzenia mechanizmu obrotów podczas pracy.
Sterowanie pracą myjni. Zostało opracowane własne, dedykowane oprogramowanie przeznaczone dla tego rodzaju myjni, umożliwiające zarówno sterowanie pracą myjni lokalnie jaki włączając różne opcje takie jak zdalny nadzór*, SCADA itp. Praca myjni jest sterowana przez sterownik OMRON z użyciem ekranu dotykowego. Oprogramowanie obejmuje wszystkie istotne elementy w celu kontroli pracy i obsługi myjni oraz systemów pomocnicze (takich jak recykling wody i opcjonalna stacja demineralizacji). System uwzględnia rejestrację i wyświetlanie stanów alarmowych.
Bezpieczne działanie myjni jest zapewnione przez szereg zabezpieczeń elektrycznych i mechanicznych. Wyposażona jest także w ręczne przyciski bezpieczeństwa oraz sygnalizatory dźwiękowe i świetlne. W przypadku sytuacji awaryjnej myjnia przechodzi w stan spoczynku, rozsuwając maksymalnie wszystkie elementy i umożliwiając bezpieczny przejazd jednocześnie powiadamiając maszynistę i operatora.
Systemy bezpieczeństwa zostały opracowane tak by umożliwić mycie zarówno przy braku zasilania trakcji jak i przy trakcji zasilanej.